KIISKISTEN SUKUTUTKIMUS

Sukuseuramme eri sukuhaaroissa on tehty sukututkimusta omilla tahoillaan, ennen sukuseuran perustamista Juvan Kiiskilänniemen, Pielisjärven ja Iisalmen Kiiskisiä oli tutkittu 1600–1700-luvun vaihteeseen eli kirkonkirjojen alkamiseen asti. Sukuseura teetti Suku- ja historiapalvelu Menneen jäljet -yrittäjä Ari Kolehmaisella laajan tutkimuksen suvun varhaisvaiheista ja se on julkaistu kirjana Kiiskilänniemeltä vaaroille ja selkosille – Kiiskisten sukukirja I (2021).

Sukututkimuksen jatkamiseksi sukuseura tarvitsee Kiiskinen- ja Kiiski -sukuhaarojen edustajista koostuvan sukututkimustyöryhmän keräämään henkilötietoja, tarinoita ja kuvia.  Elossa olevien henkilötietojen julkaisulupia voi kerätä ja toimittaa vastuuhenkilöille kotisivujen Lomakkeet-välilehdeltä löytyvällä sukutietolomakkeella tai itse kukin lähettää omia tietojaan sähköisellä sukutietojen keräyslomakkeella, joka ohjautuu sukuseuran hallitukselle. Lomakkeisiin on hyvä lisätä lyhyitä elämäkertatietoja. Valokuvat ovat tärkeitä. Valokuvien henkilöt pitäisi pääosin olla tiedossa ja nimetty, tunnistettavissa ja lisättävissä kuvatekstiin. Vanhoja asiakirjoja, kuten perukirjoja, kauppakirjoja yms, voidaan harkinnan mukaan ottaa myös mukaan.

Sukuseuran hallussa on ensimmäisen kirjan aikana SukuJutut-ohjelmalla luotu tietokanta sekä sukutietolomakkeille kerättyä materiaalia. Sukututkimusrekisteriä varten laadittu EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen 13 ja 14 artiklan mukainen tietosuojaseloste löytyy kotisivuilta.

Savupirtti; Wright, Ferdinand von, piirtäjä 18.06.1878; Museovirasto