VAAKUNA JA LOGO

Vaakunan kopiointi ilman lupaa on kielletty!

Kiiskisten sukuseura ry:n syksyllä 2019 julkistaman avoimen vaakunakilpailun kriteereihin kuului, että vaakunaehdotusten tulee heijastaa taiteilijan vapautta ilmentävällä osuvalla tavalla nuorta sukuseuraa ja sen kuutta sukuhaaraa. Voittaneessa Sakari Kiiskisen ehdotuksessa vaakunan kuutta sukuhaaraa kuvaavat symbolit on saatu suvun yhteisestä sukunimestä. Värit tulevat suvun tärkeimpien levinnäisyysalueiden eli Savon ja Karjalan maakuntaväreistä. Koska suvun juuria on seurattu Juvaan 1400-luvulle, on sukuvaakunaan otetulla ristillä ja kolmiapilalla haluttu viitata Juvan vaakunan symboleihin.

Logon kopiointi ilman lupaa on kielletty!

Avoimen logokilpailun voittaja Pekka Vuola (www.pekkavuoladesign.fi) kuvaili logon suunnittelua: “Kiiskisten sukuseuran logoa suunnitellessa oli ajatuksena tehdä joukosta erottuva “nykyaikainen vaakuna”, joka kuvaisi sukuseuraa ja jota olisi helppo käyttää eri kokoisena ja värisenä erilaisissa yhteyksissä, esimerkiksi nettisivulla, paidassa tai painettuna vaikka sukujuhlien kutsussa. Koska Kiiskisten sukuseura ei ollut minulle ennestään tuttu, lähdin logon suunnittelussa liikkeelle kiiskestä, jonka selkäevä on kaikille tuttu. Sen tyylitelty muoto istui logoon hyvin. Muodon voi nähdä myös auringon nousuna, onhan sukuseuran taival vasta alussa.”